- Gunnhild Breirem

- Oct 30, 2024
Updated: Oct 30, 2024

Så var det bare oss to igjen. Og det er jo ikke så verst! 🥰 Vi spoler først litt tilbake: Dagens reiselogg starter for ei uke siden, og overskriften er "kræsjlanding i Vigo". 😅
Etter drøyt to deilige, innholdsrike og intense uker med nærmeste familie på besøk, over 2000 km i bil gjennom Nord-Spania og mye tilrettelegging for at alle skulle ha det så bra som mulig gikk lufta rett og slett ut av ballongen - for oss begge to. Vi hadde ingen energi eller motivasjon til bare å dure på videre, og slikt må man ta hensyn til. En vesentlig tilleggsfaktor er at denne turen vår begynner å nærme seg slutten, og vi må finne ei trygg havn hvor vi kan legge igjen Tritonus for vinteren. Marina Punta Lagoa i Vigo er nettopp ei slik trygg havn, og dessuten ei av de rimeligere. Hvordan det har påvirka oss den uka som har gått kommer vi tilbake til. 😊
Når det er sagt, så viste Vigo seg fra si aller beste side denne uka. Etter gråvær og regn i forrige runde, fikk vi solrike dager som perler på ei snor. ☀️ Mens kapteinen fikk gjort unna litt jobb igjen, utforska styrkvinnen nærområdet til havna. I det vesle bildegalleriet ser dere utsikten over havna ut Ria de Vigo med naturreservatet Cies-øyene i bakgrunnen, utsikten innover Ria de Vigo med broa Ponte de Rande som landemerke, fine spanske hus med og uten utsikt, Capela da Guia på toppen av Monte da Guia, betongklossen Rubriks kube like ved havna og ei av de to vesle strendene like ved havna - da måtte skoene av og tærne uti Atlanterhavet. 😊
Fin utsikt fra det vesle fyret på Monte da Guia. 😊
Volvo Ocean race (tidligere kalt Whitbread Round the World Race) er en regatta som har vært holdt siden 1972. I Marina Punta Lagoa ligger flere Volvo Ocean Race-båter - noen på vann og andre på land. Det er stas! 🤩
Havna byr også på fantastisk vakre solnedganger bak Illas Cies. 🥰
Kapteinen og jeg gikk flere fine turer sammen - ikke bare i solnedgangen som her. Vi hadde noen vanskelige samtaler, og mange gode samtaler hvor vi begynte å stake ut veien framover sammen. De aller beste samtalene er dem som pløyer dypt, hvor vi er i kontakt med egne verdier og åpne og nysgjerrige overfor den andres. ❤️
De første skrittene på veien framover handler altså om å finne ei vinterhavn til Tritonus. I løpet av uka som gikk har vi sendt utallige henveldenser til like mange havner fra Vigo og et godt stykke sørover, for å sondere muligheter og prisnivå. Ikke overraskende: Det er store prisforskjeller! 😅 Siden Marina Punta Lagoa i Vigo var ei veldig aktuell havn, ville og kunne vi ikke dra derfra før vi hadde bestemt oss. Disse beslutningsprosessene er utmattende: Det tapper energi å være i limbo, å ikke ha en retning eller overskuelig kortsiktig mål. Vi snevret etter hvert valget inn til to alternativer, og på søndag hadde vi etter mye om og men endelig bestemt oss: Vi skulle bli i Vigo, bruke tida til å ferdigstille et par båtprosjekter, komme litt mer á jour med andre arbeidsoppgaver, og gjøre oss klare til hjemreise.
Så våkna vi mandag morgen, så på hverandre og kjente begge at beslutninga ikke kjentes helt riktig. 😲 Skulle turen være over allerede nå? I løpet av dagen vokste styrkvinnens magefølelse seg bare sterkere, mens kapteinen kom til en erkjennelse av at han vil ha det godt uansett hva vi velger, så lenge han klarer å være til stede i øyeblikkene. Enden på visa: Styrkvinnen stemte på å fortsette turen, og kapteinen kasta mynt og kron. 😅 Utfallet ble kron, som tilsa å forsette turen ❤️
Siste kveld i Vigo ble tilbragt på beste måte: I selskap med Morven og Ricky som vi først møtte i Ribeira. De ankom Vigo i sin Moody 35cc for å overvintre der, og vi var glade for å se dem igjen og fortsette praten før veiene våre skilte lag. Det er lett å få nye venner i dette seilerlivet! Og like fort som man blir kjent må man si farvel...
Og nå er vi altså helt á jour med reiseloggen vår. Vi kasta loss i morges og seilte fra Monte da Guia og Vigo før frokost. Morven og Ricky var oppe og vinket oss av gårde da vi dro. 😊 Det har vært en deilig dag på sjøen - med nydelig vær, snille og milde havdønninger, passe mye (av og til litt lite, kanskje) vind med spinnaker og to rev i storseilet. Etter en etappe med hyppige justeringer av seil fikk vi etter hvert stabil vind, og skuta har omtrent seilt seg sjøl. Styrkvinnen tok med strikketøyet ut i cockpit og holdt vakt - og man må følge med! Langs kysten av Nord-Spania og Portugal er det utallige fiskeredskaper i vannet som til dels er dårlig merka. Vi manøvrerte greit unna dem, helt til det plutselig var en vi rett og slett ikke så før vi slepte ei blåse etter oss. Tauet hadde hekta seg i roret, men den slapp heldigvis fort og greit, uten å gjøre skade på noen måte. 😊
Kapteinen har fått prøvd hvordan det er å jobbe mens vi seiler, og det gikk bra! 😉
Ei ny landegrense krysses til havs, og det portugisiske gjesteflagget heises 🥰
...og for andre gang har vi velkomstkomité - denne gang idet vi krysser grensa mellom Spania og Portugal. ❤️ En stor flokk lekne defliner holdt oss med selskap i over en time (!). Grasiøse og vakre vesen!

Vi har tilbakelagt 60 nautiske mil, og ankom Póvoa do Varzim like etter solnedgang. Her møtte Manuel oss, og varmere velkomst har vi ikke fått i noen havn. 🥰 Manuel snakker ikke et ord engelsk, men er en kløpper i tysk, italiensk og fransk. Med en kaptein som behersker tysk og en styrkvinne som fusker i tysk og fransk og behersker italiensk, gikk kommunikasjonen som en lek. 😅Portugiserne er varme, imøtekommende og hyggelige, og vi føler oss hjemme umiddelbart.
Vi gleder oss til å se hva denne byen har å by på - og ønsker god natt med et bilde fra nattas hyttetomt ❤️


































































































































